Kościół św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty
Czytaj dalej
Kościół św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty – zabytkowy kościół rzymskokatolicki sióstr prezentek znajdujący się przy ulicy św. Jana 7 w Krakowie. Jest sanktuarium Matki Bożej od Wykupu Niewolników, Matki Bożej Wolności, Matki Bożej Świętojańskiej. Według tradycji kościół ten ufundował Piotr Włast w pierwszej połowie XII wieku. Wzmiankowany w księgach miejskich jest po raz pierwszy w 1308 początkowo jako filialny należący do archiprezbiterów z kościoła Mariackiego. W 1325 został kościołem parafialnym. Gruntownie przebudowany w połowie XVII wieku. Ponownie konsekrowany w 1659. W 1715 podarowany został przez biskupa Kazimierza Łubieńskiego zgromadzeniu sióstr prezentek. Na fasadzie kościoła widnieje obraz Matki Boskiej Łaskawej pochodzący z XIX wieku. W ołtarzu głównym pochodzącym z 1730 znajduje się obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem według tradycji przywieziony z Hiszpanii przez księcia Stanisława Radziwiłła około 1577. Po bokach znajdują się posągi św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty patronów kościoła. Po obu stronach ołtarza zawieszone są wota: polska karabela, turecka szabla z XVII wieku oraz dwie pary żelaznych kajdan z łańcuchami z XVIII wieku. Pozostawił je tutaj wybawiony z ciężkiej niewoli więzień. Od tego momentu obraz słynący cudami zaczęto nazywać Matką Boską od wykupu niewolników lub Matką Wolności. W 1965 arcybiskup Karol Wojtyła koronował Matkę Boską z obrazu koronami papieskimi. Ołtarze boczne są z okresu późnego baroku, wykonano je przed 1748 r. Polichromię sklepienia wykonał w 1959 r. Edward Mytnik, zastąpiła ona wcześniejszą z lat 20. XX wieku, którą zaprojektował i wykonał Zygmunt Milli. W pomieszczeniach niegdysiejszej zakrystii kościelnej urządzono w 1998 r. według projektu Czesława Dźwigaja kaplicę, w której złożono szczątki założycielki zgromadzenia prezentek Sługi Bożej Matki Zofii Czeskiej. OrganyW świetle danych archiwalnych instrument zbudowany został pod koniec XVII lub na początku XVIII wieku. Wiadomo bowiem, że Zgromadzenie SS. Prezentek przejęło pieczę nad kościołem w 1715 roku. Jak podaje księga inwentarzowa, wówczas już „na chórze drewnianym znajdował się pozytyw”. Z tego okresu zachowała się zapewne szafa organowa, natomiast analiza piszczałek dowodzi znacznych różnic w czasie ich powstania. W Księdze Kościoła i Zgromadzenia znaleźć można następujące informacje na temat omawianego instrumentu: „organy restaurowane były w 1862 kosztem 1000 zł. Pryncypał 8’, Octawa 4’, Superoctawa 2’ są z cyny, a reszta piszczałek z drzewa Klawisze o 4 oktawach z kości słoniowej, miech z rezerwuarem dwa razy skórą obciągnięty Wartość drzewa: 80 zł, wartość kruszcu: 770 zł”. W świetle przytoczonych zapisów można założyć, iż renowacja pozytywu objęła wymianę: piszczałek, klawiatury (być może także traktury) oraz miechów. Analizując zespół brzmieniowy można zauważyć, że wiele piszczałek (zwłaszcza w głosie Super octawa 2’) wykonano z blachy cynkowej, co świadczy o jeszcze późniejszym ich pochodzeniu, bowiem przytoczona powyżej notatka z roku 1862 wyraźnie wspomina, że głosy metalowe sporządzono z cyny. Zachowała się nawet wartość kruszcu (770 zł), co w stosunku do wartości drewna (80 zł) stanowi sumę bardzo wysoką. Z dzisiejszej perspektywy zastanawia kwestia wymiany autentycznych piszczałek na tańsze, cynkowe. Wszak piszczałki ze stopu cynowego są o wiele trwalsze, w związku z czym mogłyby bez przeszkód funkcjonować w instrumencie do chwili obecnej. Być może tego typu wymiana była przejawem nieuczciwości organmistrza, który zyskał cenną cynę, zastępując ją tańszym cynkiem. Pozytyw odnawiany był w latach: 1927, 1946 (strojenie) i 1960. Przypuszczalnie piszczałki z blachy cynkowej są pozostałością remontu mającego miejsce w 1927 roku. Prospekt instrumentu ma charakter barokowy. Wieńczą go trzy okazałe rzeźby, z których środkowa przedstawia postać królewską (króla Dawida?), natomiast boczne wyobrażają muzykujących aniołów, z których jeden trzyma skrzypce (po lewej stronie), a drugi wiolonczelę (po prawej stronie). Proporcje rzeźb są nader duże w porównaniu z wielkością szafy organowej. Figura centralna ma bowiem 1 m wysokości, natomiast boczne – 80 cm. W prospekcie znajduje się 31 cynowych piszczałek, należących do głosu Octawa 4’. Wymiary szafy organowej: 1,40 m x 1,70 m; wymiary prospektu: 1,70 m x 1,70 m. Wymiary klawiatury: Szerokość oktawy - 18,5 cm; Szerokość klawiszy diatonicznych - 2,2 cm; Długość klawiszy diatonicznych - 14,4 cm; Długość klawiszy chromatycznych - 10,00 cm; Wysokość pomiędzy klawiszami diatonicznymi a chromatycznymi - 1,00 cm. Dyspozycja: Manuał - Pryncypał , Fl. Major , Fl. Portunal , Sup. Okt. , Fl. Portunal , Oktawa . Charakterystyka poszczególnych głosów: Pryncypał 8’ - głos otwarty, pierwsza oktawa drewniana, następne metalowe; Flet major 8’, Flet portunal 8’ - głosy kryte, w całości drewniane; Super octawa 2’ - głos otwarty, w całości metalowy; Flet portunal 4’ - głos w całości drewniany; Octawa 4’ - głos w całości cynowy, częściowo w prospekcie. Skala manuału: C-c3 Ilość głosów: 6. Ilość klawiatur: 1. Traktura gry: mechaniczna. Traktura rejestrów: mechaniczna. |
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz
- 637 odsłon